Philo-counseling

나이와 지혜는 비례하는가?

Kant 2023. 8. 4. 10:40

But self-criticism and self-irony are also ingredients of wisdom and remain essential as long as they do not degenerate to sarcasm or to the relativism of an elusive comfort zone where every “point of view” would be equally true or untrue. This does not mean that we have a tool to measure the “wisdom” of statements, or that we can develop such a tool without silently presupposing an instrumental understanding of wisdom. The challenge is rather to find an approach that can be seen as meaningful by persons who find themselves in puzzling or difficult situations where effective solutions are not available and good answers hard to find.

A re-actualization of the connection between wisdom and aging also requires paying more attention to the subtle ways in which experiences are processed as people grow older. For instance, when an older person displays fewer activities in the public sphere, her world is said to get “smaller.” The contrast of large versus small may be grossly inadequate to understand the changes that actually occur. Even in a “smaller” world, events may take on a new intensity as important details that were not noticed before (for instance, because “there was no time”), may come to life and deepen the world one lives in. This may also entail that certain questions about the meaning of one’s life or life “as such” become more important, whereas they hardly came to the foreground before.

Jan Baars, Aging and the Art of Living 중에서

 

자신을 비판하고 남들 앞에서 자기 자신을 아이러니하게 묘사하는 태도는 소크라테스의 발명품으로 알려져 있다. 그것이 지혜를 표현하고 전달할 수 있는 유일한 통로라고 여겼기 때문이리라. 물론 그가 이 방법으로 성공했는가 실패했는가는 따져 보아야 할 문제다. 아마도 기독교의 번성은 그가 실패했다는 평가에서 얻은 교훈의 결과물 아닐까? 무지에 대한 자각과 인정, 그리고 동료 인간들과 ongoing search for wisdom의 길로 나가는 대신 스스로 신적 지혜의 체현임을 보여주는 전략이 더 효과적이었던 것 같다. 

 

공식적인 "노인" 진입을 코앞에 두고 보니, 회장님의 분노 표출 방식에 만감이 교차한다. 아니, '우울하다'가 더 정확한 말이리라. 누가 더 철이 없는 건지 ... 

하긴 나도 매번은 아니지만 이따금 "경로[할인 대상]는 아니시죠?"하는 질문을 받을 때마다 입장권 관리하는 아짐씨가 미워지는 걸 보면, 나이와 지혜가 비례하기는커녕 되려 반비례하는 거 같다는 생각이 든다.